EGZAMIN Z RYTMIKI W SZKOŁACH MUZYCZNYCH II STOPNIA Drukuj
Sekcja Aktualności
Wpisany przez admin   
sobota, 16 maja 2015 14:17

 

EGZAMIN Z RYTMIKI W SZKOŁACH MUZYCZNYCH II STOPNIA

ANKIETA


List p. Iwony SZTUCKIEJ z prośbą o wypełnienie ankiety przez osoby bezpośrednio zainteresowane tematem:


20 maja br. rozmowy w MKiDN...

"W związku z planowanymi na 20 maja br. rozmowami w MKiDN, dotyczącymi kształtu dyplomu na wydziałach rytmiki szkół muzycznych II stopnia, przesyłam ankietę, w której można wyrazić swoje zdanie w tej sprawie. Część środowiska nauczycielskiego wyraziła już swoją opinię przy okazji spotkania na Festiwalu Wymiana Myśli w Lusławicach (8-10 maja br.). Podczas festiwalu nie doszło jednak do spotkania wszystkich zainteresowanych tą kwestią. Stąd inicjatywa, by dotrzeć z tematem do każdej osoby, której sprawa dotyczy. Zależy nam na tym, by opinia na temat kształtu dyplomu rytmiki była jak najbardziej miarodajna i odzwierciedlała poglądy całego środowiska" /.../


DOKĄD WYSŁAC ANKIETĘ?

Wypełnioną ankietę prosimy odesłać na adres

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.


EGZAMIN Z RYTMIKI W SZKOŁACH MUZYCZNYCH II STOPNIA - zagadnienia...

Podczas Festiwalu Wymiana Myśli w Lusławicach odbyło się wiele dyskusji na temat sytuacji rytmiki w Polsce, m.in. dyskusja dotycząca tego jak powinien wyglądać dyplom z rytmiki w szkołach muzycznych II stopnia. Opinie środowiska w tym temacie były podzielone. Część osób stała na stanowisku, by dyplom pozostał w obecnym kształcie, inni opowiadali się za zmianami. Różnice zdań pokazały, że nie jesteśmy jednomyślni w tej sprawie. Załączona ankieta pomoże nam przyjrzeć się dokładniej temu jak każda z nas rozumie cel metody Dalcroze'a i co dla każdego indywidualnie ona oznacza. Rozmowy w Lusławicach pokazały, że wątpliwości jest wiele. Oto niektóre z nich:

  • Czy dyplomantka wydziału rytmiki powinna być egzaminowana z umiejętności prowadzenia zajęć z dziećmi?
  • Czy ilość godzin metodyki jest wystarczająca, by poddać ocenie umiejętności pedagogiczne i wiedzę metodyczną egzaminowanej uczennicy?
  • Czy uczennica prowadząc lekcję dyplomową miała szansę nabrać doświadczenia w pracy z dziećmi, wystarczającego do poddania się takiemu egzaminowi?
  • Czy wiek uczennic nie jest przeszkodą do zajmowania się nauczaniem dzieci, czy nie mamy do czynienia z sytuacją, że dzieci uczą dzieci?
  • Czy uczennice są wystarczająco dojrzałe, by podjąć się tego zadania? W myśl reformy szkolnictwa artystycznego już 10 latek może zdawać do szkoły muzycznej II stopnia.
  • Czy zasadnym jest robienie egzaminu z metodyki, podczas gdy uczennice kończąc II stopień nie mają żadnych uprawnień do prowadzenia zajęć z dziećmi?

Dodatkową okoliczność, która rodzi wątpliwości w tym temacie jest fakt, że rytmikę usunięto z przedszkoli oraz improwizacja. Stąd dalsze pytania:

  • Czy interpretacja ruchowa, która jest jednym z elementów metody powinna być przedmiotem egzaminu dyplomowego, a może powinna ją zastąpić rytmika, jako główny człon metody Dalcroze'a, z którym uczennice mają kontakt przez 6 lat nauki na przedmiocie o największej liczbie godzin (Rytmika)?
  • Czy improwizacja fortepianowa powinna być tylko częścią egzaminu z metodyki (akompaniament do lekcji), a może jako jeden z głównych członów metody powinna być przedmiotem osobnego egzaminu?

 

Podczas festiwalu w Lusławicach pojawiły się opinie na temat improwizacji fortepianowej, jako niezwykle ważnego elementu w metodzie Dalcroze'a, ale również umiejętności, którą rytmiczki zdobywają przez wiele lat nauki i którą wyróżniają się na tzw. "rynku pracy". W obliczu coraz częściej pojawiających się sytuacji powstawania nowych kierunków na uczelniach prywatnych czy też kilkumiesięcznych kursów na instruktorów rytmiki, oferujących wykształcenie w tej dziedzinie, umiejętność improwizacji staje się atutem rytmiczek, zdobywających wykształcenie w szkołach muzycznych II stopnia oraz na akademiach muzycznych. Improwizacji na fortepianie nie da nauczyć się w kilka miesięcy. Na to potrzeba lat.

  • Czy zatem rola improwizacji jest wystarczająco podkreślana, czy zasługuje na to by stać się przedmiotem egzaminu dyplomowego?

Wątpliwości z pewnością jest więcej. Zachęcam do dzielenia się nimi.

Mam nadzieję, że Festiwal Wymiany Myśli nie był jednorazową sytuacją i spotkania w Lusławicach staną się platformą do konstruktywnej dyskusji ponad podziałami.

 

Z pozdrowieniami, Iwona Sztucka /Zduńska Wola, AM Łódż/

Link do ankiety  >>> ANKIETA - rytmika II st.

 

 

/wpis umieściła - Ewa Jakubowska/

Poprawiony: sobota, 16 maja 2015 20:58